Přírodovědný INSPIROMAT 2016
v Praze a společnosti Edufor. Zúčastnili se jí učitelé oborů zejména chemie, fyziky, přírodovědy (biologie), matematiky a informatiky. Jednalo se o produkty jako např. siloměr, USB mikroskop, tlakoměr, teploměr, CO2 senzor, pH senzor, jejichž použití mohli učitelé vidět v praxi při současném propojení těchto nástrojů s počítačem. Díky Softwaru Logger Lite můžeme ihned pozorovat aktuální měřené hodnoty, případně rovnou vznikající křivky v grafu u různých experimentů.
Jako první experiment probíhalo měření světla luxmetrem a měření zvuku mikrofonem. Výsledkem měření bylo zjištěno, že oproti rychlosti světla je rychlost zvuku nižší a urazí 1m za 0,003 sekundy (s). Jednoduchým převodem zjistíme, že zvuk urazí 1 km za 3 s. Proto si můžeme jednoduše spočítat vzdálenost bouřky od nás pomocí časového rozdílu mezi bleskem, který vidíme jako první a následujícím hromem.
Další experiment se prováděl za pomocí octu a sody, kdy se měřila teplota pomocí teploměru. Bylo zjištěno, že teplota při reakci těchto tvou látek klesne. U octu a sody ještě zůstaneme. Jako další nástroj byl použit pH senzor, kdy se senzor vložil do octu, a bylo zjištěno, že ocet má pH 2. Při přidání sody do octu pH razantně roste. Stejný senzor se použil i při dalším experimentu, kdy se měřilo pH grepové šťávy. Při měření měla šťáva pH 3,5. Následně jsme chtěli zjistit, zda se při oslazení šťávy změní její pH. Při přidání cukru do šťávy, se však pH vůbec nezměnilo, jen došlo k přebití její kyselé chuti.
K dalšímu experimentu přednášející použili hrách. Za pomocí CO2 senzoru se zjistilo, že hrách namočený ve vodě produkuje CO2, zatímco suchý hrách neprodukuje nic. Tím jsme si ověřili, že hrách ve vodě vlastně ožil a dýchá.
Dalším nástrojem, který byl před učiteli představen, byl USB mikroskop. Mikroskopem jsme pozorovali strukturu povrchu košile, kůže, ale i pixelů na obrazovce notebooku. Prezentující také využili přítomné učitele a k dalšímu pokusu si vybrali dobrovolníka. Ten měl za úkol držet siloměr a při reakci na zvukový, světelný nebo dotykový podnět jej pevně stisknout. Výsledkem měření bylo zjištění, že při všech typech reakcí dochází k časovému zpoždění reakce, přičemž reakce na zrakový podnět je ze všech nejpomalejší.
Probíhaly ještě další experimenty se siloměrem, magnetem, cívkou, sonarem, tlakoměrem a dalšími přístroji.
Tento zajímavý projekt zanechal u učitelů určitě velký dojem. Dokonce si mohli zapůjčit USB teploměr na 2 měsíce zcela zdarma. Učitelům byl také představen online procvičovací software DRILL & SKILL, který má učitelům ušetřit čas a síly při tvorbě a kontrole rutinních cvičení a žákům zpestřit a zefektivnit proces učení.
Celou tuto prezentaci hodnotím velmi kladně a inspirativně nejen pro učitele, ale i pro mě jako pro studenta.
Adam Bednarz, student Masarykovy střední školy zemědělské a Vyšší odborné školy, Opava, p. o., II. ročník VOŠ