V historickém centru Opavy se bude jezdit už jen třicítkou

Upraveno: 20.11.2020
Ilustrační obrázek

V centru Opavy se bude jezdit pouze rychlostí 30 km v hodině. Takové je rozhodnutí vedení města, kterým reaguje na poznatky občanů a současně se přizpůsobuje trendu vyspělých evropských měst.

„V září jsme na okraje tzv. historického jádra Opavy nainstalovali příslušné dopravní značky snižující rychlost na třicet kilometrů. Reagujeme tak na situaci, která dosud panovala – centrum je především zónou chodců, je zde hodně přechodů a bylo třeba dopravu zklidnit, a eliminovat tak rizika kolizí obyvatel a aut,“ uvedl náměstek primátora Michal Jedlička s tím, že obyvatelé si stěžují nejen na rychlost jízdy osobních aut, ale také trolejbusů. Podle studií je při třicítce trojnásobně menší pravděpodobnost vážnějšího zranění, když auto srazí člověka, než při klasické padesátce.

Třicítka se nově týká centra v okolí obou náměstí a přilehlých ulic, tedy přibližně ve stejné zóně, kde dosud platila snížená rychlost na 40 km/h. Bezpečnost je však jen jeden z efektů, který si vedení města slibuje: „Dalším přínosem, který očekáváme, je snížení hluku v ulicích, zmenšení prašnosti a emisí, které jsou s provozem aut spojeny,“ doplňuje náměstek Jedlička důvody, proč se snižuje rychlost o dalších deset kilometrů. Ruku v ruce s tímto krokem pak jde i kvalita života ve městě, spokojenost obyvatel, ale i hodnota nemovitostí či atraktivita pro investory. Vedle svislých dopravních značek bude doprava řízena pomocí vodorovného značení, které bude „namalováno“ na silnice až po zimě. 

Podobně přistupují k řešení situace bezpečnosti a ochrany historického odkazu nejen v Evropě, kde jsou tato opatření například ve všech severských zemích, Španělsku a nejnověji v maďarské Budapešti, ale také v českých městech. O třicítce uvažují v některých pražských čtvrtích, zavedli ji už v Olomouci, Slavkově u Brna či v Chebu, kde šli ještě dál v tom, že do historického centra úplně zakázali vjezd vozidel těžších než 6 tun a do ulic osadili kamenné retardéry.

Martin Kůs
Tiskové oddělení