Od příštího roku se navýší poplatek za komunální odpad
Zastupitelé města Opavy rozhodli na svém prosincovém jednání o navýšení poplatku za komunální odpad a to z původních 396 na 495 korun na jednoho obyvatele za rok.
„Musíme se chovat jako efektivní hospodáři a jsme proto nuceni přistupovat i k těm nepopulárním krokům, jako je zvýšení poplatků za svoz odpadů. Opava svoz komunálního odpadu dlouhodobě dotovala, přestože bojovala s dluhy. Okolní města mají částku za odvoz odpadu buď stejnou, jako máme my nyní po navýšení nebo ještě vyšší,“ vysvětlil primátor Martin Víteček.
Například v sousedním Hlučíne platí občané 500 korun stejně jako v Bruntále či Karviné, v Krnově a Vítkově pak 540 korun, V Kravařích nově 550 korun, v Novém Jičíně a Havířově 552 korun, v Ostravě 498 korun.
„Poplatek i přes jeho navýšení stále nepokryje skutečné náklady na celý systém nakládání s komunálním odpadem, které v Opavě vychází na 859 korun na jednoho obyvatele na rok. Město na tento systém stále výrazně přispívá z jiných zdrojů,“ uvedl náměstek primátora Dalibor Halátek s tím, že město do budoucna chystá zavedení systému, který by finančně zvýhodňoval ty, kteří odpad poctivě třídí.
Navýšení poplatku o 99 korun přinese do rozpočtu města ročně navíc asi pět milionů. Sazba 396 korun se v Opavě nezvyšovala poslední tři roky. Zákon o místních poplatcích ji přitom umožňuje od roku 2013 zvýšit až na 1000 Kč/osobu a rok.
Nejvýznamnější nákladovou položkou, celých 62%, tvoří náklady na svoz a odstranění směsného komunálního odpadu. Je to složka odpadu, která bez možnosti dalšího využití končí na skládce komunálního odpadu. Naproti tomu náklady na provoz sběrných míst a náklady na zajištění mobilního sběru tvoří pouze zbývajících 38% a navíc jsou to prostředky efektivně vynaložené na zajištění separovaného sběru komunálního odpadu roztříděného na jednotlivé komodity. Ty lze dále využívat a jsou tedy zdrojem příjmu. Kromě toho mohou tuto nákladovou položku občané poměrně efektivně ovlivnit intenzivnějším využíváním objemu modrých (papír a nápojový karton) a žlutých (plasty a nápojové plechovky) kontejnerů, mohou zmenšovat objem odpadů PETlahví a nápojového kartonu jejich sešlápnutím a v případě kartonových krabic jejich složením. Neefektivním naplněním kontejnerů totiž vznikají další zbytečné nároky na častější svoz, kontejněry bývají přeplněné. Někteří občané pak odkládají svůj odpad v blízkosti kontejnerů nebo vyhazují využitelné odpady do směsného odpadu, čímž opět vznikají zbytečné výdaje města.
Lada Dobrovolná
Tisková mluvčí
Náklady na zajištění systému nakládání s KO pro potřebu výpočtu sazby místního poplatku v roce 2010 až 2015
Druh nákladů na zajištění systému nakládání s KO |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
Provoz sběrných míst |
9.373.960,00 |
9.500.312,00 |
9.643.635,00 |
8.463.084,00 |
8.820.287,00 |
Zajištění mobilního separovaného sběru |
12.094.324,00 |
12.742.368,00 |
12.279.561,00 |
12.051.097,00 |
10.543.270,00 |
Svoz netříděného KO |
29.201.902,00 |
29.689.499,00 |
30.194.493,00 |
31.281.316,00 |
31.002.679,00 |
Náklady celkem |
50.670.186,00 |
51.932.179,00 |
52.117.689,00 |
51.795.497,00 |
50.366.236,00 |
Sazba místního poplatku vypočítaná |
850,00 |
878,00 |
884,00 |
879,00 |
859,00 |
Sazba místního poplatku schválená v OZV |
200,00 |
396,00 |
396,00 |
396,00 |
495,00 |