Hra Křížem krážem staletími pobaví a seznámí s historií Opavy
V rámci oslav letošních Dnů evropského dědictví v Opavě byla v září spuštěna hra – quest „Křížem krážem staletími“. Jedná se hru ve stylu hledačky – šipkované, kdy se zájemci s pracovním listem vydají na cestu historickým centrem města, hledají indicie a luští tajenku. „Trasa je popsaná orientačními body. Na určených místech plní hráči také zábavné úkoly a po odhalení tajenky na závěr najdou poklad,“ vysvětlila vedoucí Turistického informačního centra (TIC) Eva Týlová. Hra není omezena věkem, ale je určena především dětem ve věku od 6 do 13 let.
Pod vedením spolku Za Opavu vznikla také druhá trasa s názvem Trojbarevný svět, která seznamuje s místy a událostmi spojenými s vědecko-technickým pokrokem města. „Tuto trasu doporučujeme především pro děti starší 13 let. K vyluštění tajenky je potřeba mít základní matematické znalosti a také chytrý telefon, nápovědy se totiž skrývají v uvedených QR kódech,“ dodala Eva Týlová.
Pracovní listy jsou celoročně ke stažení na webu města. V papírové podobě jsou pak dostupné v TIC na Horním náměstí, kde si také účastníci hry mohou v otevírací době vyzvednout „závěrečný poklad“. Materiály budou také rozeslány do všech školských zařízení města Opavy a mohou tak sloužit jako součást výuky.
Realizační tým projektu: Šárka Bělastová (Základní škola pro zrakově postižené a žáky s vadami řeči), Milan Freiberg (Opavské zastupitelstvo dětí a mládeže), David Horný (Opavské zastupitelstvo dětí a mládeže), Kateřina Pavlíčková (Slezské zemské muzeum),Kateřina Skalíková (Za Opavu, z. s.), Adam Šťastný (Za Opavu, z. s.), Eva Týlová (statutární město Opava). Projekt je realizován za podpory statutárního města Opavy a Ministerstva kultury ČR.
Víte, co je to Questing?
Quest neboli hledačka je cesta, zábava i poučení. Hra je obdobou známé šipkované, na jejímž konci může čekat poklad. Účastníci se vydají na cestu, na které hledají indicie a orientační body, orientují se v mapě a luští tajenku. Hledačky jsou tvořeny místními lidmi či organizacemi pro radost a zábavu, pro potěšení jich samých i návštěvníků daného místa.
Questing vznikl jako nástroj pro rozvoj místní komunity, pro poznávání místního dědictví a pro rozvoj místně zakotveného učení ve školách. Zároveň přináší poznání a radost.
Questing využívá zábavných forem k přenosům informací a tím upevňuje vztah k místu jeho účastníků, vzdělává je a napomáhá smysluplně a aktivně trávit volný čas.
Jak vznikly první dvě questingové trasy pro Opavu?
S nápadem přišla před rokem Kateřina Skalíková. Na základě shody byl připraven projekt na zpracování dvou pilotních questingových her pro Opavu. Vznikly dva pracovní týmy, jeden pod vedením Turistického informačního centra Opava a druhý pod vedením Adama Šťastného ze spolku Za Opavu. Cílem projektu je zvýšit zájem veřejnosti a kultivovat její hodnoty ke kulturnímu, technickému a přírodnímu dědictví ve městě Opavě. Zážitkové hry formou questingu jsou zaměřeny na 1) poznávání významných míst v historickém jádru města – historickou a moderní architekturu, veřejný prostor, přírodní zajímavosti a 2) poznávání míst a událostí spojených s vědecko-technickým pokrokem města.
Partneři zapojení do projektu:
Za Opavu z.s., Statutární město Opava, Opavské zastupitelstvo dětí a mládeže, Nadační fond Nabla.
Kde a jak si můžete opavský questing zahrát?
Pracovní listy obou tras je možno vyzvednout v Turistickém informačním centru Opava, kde dostanete také další informace k pravidlům her.
Partneři
Ke stažení
-
Pracovní list Křížem krážem staletími [1,99 MB]
-
Pracovní list Trojbarevný svět [634,29 kB]