Elektronické nástroje usnadní občanům kontakt s Hláskou
Nekonečné fronty, na které padne půl dne dovolené. Zvláště když zjistíte, že vám chybí ještě jeden formulář nebo nemáte u sebe dostatečnou hotovost na platbu poplatků. To vše by už brzy mělo být minulostí.
Opavská radnice totiž postupně zavádí prvky tzv. eGovernmentu, tedy možnost vyřídit vše, co se dá, dálkově z pohodlí domova bez nutnosti osobní návštěvy magistrátu. Lidé ušetří čas i peníze.
„Není možné, aby v roce 2021 občané stále museli obíhat jednotlivé úředníky a byli závislí na úředních hodinách. Před časem jsme proto zřídili městský projektový tým eGovernment, který má na starosti modernizaci služeb a zavádění nových služeb a technologií, které občanům usnadní čas, peníze a starosti. První výsledky už máme, další spustíme v blízké budoucnosti,“ řekl Opavy Tomáš Navrátil s tím, že u některých nástrojů se čekalo na změny zákonů či na poměrně složité a drahé propojení jednotlivých informačních systémů veřejné správy. „Využíváme toho, že už dnes má přes 80 procent domácností internet a zhruba 70 procent občanů chytrý mobilní telefon a toto číslo rok od roku výrazně roste. Samozřejmě ale myslíme i na ty, kteří k internetu přístup nemají nebo si na to netroufají,“ dodal primátor Navrátil.
Nový platební portál
Bez nutnosti registrace si může občan od ledna 2022 spustit Platební portál, kde po identifikaci rodným číslem nebo variabilním symbolem platby (komunální odpad/pes) může zobrazit a zaplatit online platbou například neuhrazené poplatky za komunální odpad a psa. Systém bude jednoduchý a stejný jako platby v eshopech. Stačí jen mít aktivovanou platební kartu s možností plateb přes internet. Platbu tak můžete uhradit během několika okamžiků.
Portál občana se rozšiřuje
Platební portál bude součástí Portálu občana města Opavy, jakési internetové samoobsluhy nástrojů samosprávy, kterou najdete na adrese Portál občana | města Opavy (opava-city.cz) a kde se budou postupně přidávat nové služby. Přes tuto stránku se dostanete třeba na mapový portál města, kde najdete řadu užitečných nástrojů a informací, například o opavské městské hromadné dopravě, blokovém čištění komunikací, opavských hřbitovech a hrobových místech, volebních obvodech, okrscích městské policie, mapu přístupnosti a mnohé další. Dále zde můžete nahlásit závady ve městě službou Není nám to jedno, rezervovat si vyřízení osobních dokladů v aplikaci Úřad on-line, dostat se do kalendáře akcí ve městě či na úřední desku.
Pomocí postupně doplňovaných karet životních situací můžete zjistit, co je potřeba udělat například
v případě ztráty dokladů, nahlášení psa, při přestěhování apod. V plánu je nasadit na tento portál i interaktivní elektronické formuláře, které budou sloužit k plnému elektronickému podání. Po zaregistrování na portálu občana pomocí nyní dvou dostupných služeb – datové schránky nebo eIdentity (která umožňuje zřejmě i nejperspektivnější možnost ověření – bankovní identitu) se občan může přihlašovat na svůj Osobní účet. Ten zobrazí všechny finanční závazky vůči městu a neuhrazené umožní zaplatit. Registrovaný uživatel může také online spravovat své poplatky v agendách Komunální odpad a Evidence psů (zobrazit stav osobního účtu, uhradit poplatek, přidat – odebrat poplatníka například děti, rodiče, partnera, přihlásit – odhlásit psa apod.).
Na úřadě i bezhotovostně
Další novinkou, kterou se snaží magistrát ulehčit život občanům, je zavedení možností bezhotovostních plateb přímo na úřadě. Dosud to fungovalo tak, že jste si vystáli jednu frontu například na pořízení nového dokladu, poté jste museli na pokladnu a do třetice se opět vrátit s potvrzením o platbě. Tento proces teď odpadne. Město pořídilo platební terminály, které byly nainstalovány prakticky na všech pracovištích, které mohou přijímat platby, a to včetně městské policie. Zprovozněny budou od 1. února 2022.
Zastaralé složenky skončily
Město v letošním roce upustilo od dalšího zasílání složenek na poplatek za svoz komunálního odpadu či za psa. Tento zastaralý a nákladný systém plateb se radikálně změnil, což mnoha lidem ušetří peníze za poštovné. „Náklady na tisk a distribuci složenek rok od roku rostou. Na druhé straně čím dále více lidí využívá jinou formu placení, ať už je to převodem z účtu či osobní návštěvou magistrátní pokladny. Rozhodli jsme se proto, že tento archaický systém zasílání složenek zrušíme,“ řekl náměstek primátora Petr Orieščík s tím, že náklady na tisk a distribuci složenek se ročně pohybují okolo 400 tisíc korun a rostoucí cenou poštovních sužeb se neustále zvyšují. Každý plátce má přidělený unikátní variabilní symbol. Ten najdete buď na složenkách, které vám byly v minulosti doručeny, nebo vám ho sdělí na pokladně magistrátu. Nejpohodlněji však půjde tyto poplatky uhradit právě prostřednictvím Portálu občana. Uhrazení je otázkou několika málo sekund.
Dostat se na Portál je velmi jednoduché. Stačí vám k tomu datová schránka nebo tzv. Identitaobcana.cz (bývalá eIdentita). Přihlášení i provoz Portálu občana jsou bezpečné a zdarma, tyto služby navíc fungují 24 hodin denně, 365 dnů v roce a odkudkoliv, kde je přístup k internetu.
Portál veřejné správy spravovaný státem umožňuje přístup na Doklady, Katastr nemovitostí, Registr vozidel, Bodové hodnocení řidiče, Finanční správa atd. nebo na tzv. Covid portál, kde najdete všechna aktuální epidemiologická opatření, můžete se objednat na testování či na očkování. Další informace a služby pak najdete přímo na adrese rozcestníku online služeb veřejné správy gov.cz.
Projektový tým eGovernment kromě toho připravuje i řadu interních opatření na Magistrátu města Opavy tak, aby se procesy zlevnily, zefektivnily a zrychlily.
Roman Konečný
tiskový mluvčí