Registrace nového vozidla uvedeného na trh v ČR jeho výrobcem nebo akreditovaným zástupcem
Základní informace
Silniční motorové vozidlo a přípojné vozidlo provozované na pozemních komunikacích musí být zapsáno v registru silničních vozidel, pokud má osoba, která ho provozuje, na území České republiky:
- trvalý pobyt, dlouhodobý pobyt nebo, jedná-li se o občana jiného členského státu, přechodný pobyt v délce alespoň 6 měsíců v kalendářním roce, nebo jí byl udělen azyl,
- sídlo, jedná-li se o právnickou osobu,
- odštěpný závod, jedná-li se o zahraniční právnickou osobu.
Kdo je oprávněn v této věci jednat
Oprávněnou osobou k jednání je vlastník silničního vozidla, popřípadě společně žádají vlastník a osoba, která je v žádosti uvedena jako provozovatel silničního vozidla.
Podmínky a postup řešení
Do registru silničních vozidel lze zapsat silniční motorové vozidlo, pokud:
- technická způsobilost silničního vozidla k provozu na pozemních komunikacích byla schválena,
- je splněna povinnost pojištění odpovědnosti z provozu vozidla týkající se takového vozidla,
- byla při pořízení silničního vozidla z jiného členského státu zaplacena daň z přidané hodnoty, stanoví-li tak zvláštní právní předpis,
- silniční vozidlo není vedeno jako pohřešované nebo odcizené v Schengenském informačním systému nebo v informačním systému Policie České republiky nebo tato informace není zjištěna v registru silničních vozidel,
- provozovatel silničního vozidla má na území České republiky:
- trvalý pobyt, dlouhodobý pobyt nebo, jedná-li se o občana jiného členského státu, přechodný pobyt v délce alespoň 6 měsíců v kalendářním roce, nebo jí byl udělen azyl,
- nebo sídlo, jedná-li se o právnickou osobu, nebo
- odštěpný závod, jedná-li se o zahraniční právnickou osobu.
Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace
Podáním žádosti o zápis silničního vozidla do registru silničních vozidel na příslušném úřadu.
Dotčené instituce
Příslušný je kterýkoliv obecní úřad obce s rozšířenou působností.
Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit
Na Magistrátu města Opavy je příslušným Odbor dopravy, Oddělení dopravně správních agend, Krnovská 71B, (I NP – registr vozidel):
Kontakty na pracovníky registru silničních vozidel (rsv) |
||
Pavla Baďurová |
553 756 923 |
Referentka oddělení RSV |
Monika Jírová |
553 756 925 |
Referentka oddělení RSV |
Adéla Křesťanová |
553 756 904 |
Referentka oddělení RSV |
Pavlína Stehlíková |
553 756 921 |
Referentka oddělení RSV |
Kateřina Binarová |
553 756 910 |
Referentka oddělení RSV |
Úřední hodiny |
|
Pondělí |
08:00 – 17:00 |
Úterý |
Zavřeno |
Středa |
08:00 – 17:00 |
Čtvrtek |
08:00 – 14:00 |
Pátek |
08:00 – 14:00 |
Jaké doklady a informace musíte mít s sebou
K žádosti se přikládá:
- doklad totožnosti jednající osoby,
- při zastupování dokument prokazující oprávnění k zastoupení (např. písemná plná moc)
- doklad o technické způsobilosti vozidla, kterým je: 1. prohlášení o shodě silničního vozidla s typem vozidla schváleným Ministerstvem dopravy ČR, schváleným orgánem jiného členského státu s platností ve všech členských státech (tzv. COC list) nebo schváleným orgánem jiného členského státu a uznaným ministerstvem, nebo 2. osvědčení (certifikát) o schválení jednotlivě vyrobeného silničního vozidla vydané obecním úřadem s rozšířenou působností
- zelenou kartu vydanou podle zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (lze předložit i v elektronické podobě)
- doklad o povolení k pobytu, o udělení azylu na území České republiky nebo o délce přechodného pobytu, nemá-li provozovatel silničního vozidla trvalý pobyt na území České republiky,
- potvrzení o zaplacení daně z přidané hodnoty v případě pořízení nového dopravního prostředku z jiného členského státu.
Pokud obecní úřad obce s rozšířenou působností při podání listinné žádosti neověří totožnost žadatele nebo žadatel není zastoupen na základě plné moci, musí žádost obsahovat úředně ověřený podpis.
Prokazuje-li se zmocnění k zastoupení při zápisu silničního vozidla do registru silničních vozidel písemnou plnou mocí, musí být plná moc podepsána úředně ověřeným podpisem zmocnitele nebo podepsána zmocnitelem způsobem, se kterým zvláštní právní předpis spojuje při právním jednání vůči státu v souvislosti s výkonem jeho působnosti účinky vlastnoručního podpisu (např. odeslání plné moci z datové schránky zmocnitele do datové schránky magistrátu).
Plná moc podepsaná uznávaným elektronickým podpisem nebo plná moc z datové schránky zmocnitele se zasílá:
- datová schránka Magistrátu města Opavy ID: 5eabx4ttnebo
- elektronická podatelna: posta@opava-city.cz
Správní a jiné poplatky
Správní poplatky jsou dány položkou 26 zákona č. 634/2004 Sb. o správních poplatcích:
motocykl do 50 cm3 |
300,-Kč |
motocykl nad 50 cm3 |
500,-Kč |
motorové vozidlo s nejméně čtyřmi koly |
800,-Kč |
přípojné vozidlo do 750 kg hmotnosti včetně |
500,-Kč |
přípojné vozidlo nad 750 kg hmotnosti |
700,-Kč |
Správní poplatek je hrazen v hotovosti nebo platební kartou na odboru agendy řidičů a motorových vozidel.
Kdo je osvobozen od správního poplatku, je uvedeno v položce 26 sazebníku a také v § 8 zákona č.634/2004 sb., o správních poplatcích.
Lhůty pro vyřízení
Zpravidla bezodkladně, komplikovanější případy dle správního řádu do 30 dnů.
Možnost řešit elektronicky
Plnou moc podepsanou uznávaným elektronickým podpisem lze zaslat do datové schránky Magistrátu města Opavy ID: 5eabx4t nebo na elektronickou podatelnu: posta@opava-city.cz
K jednání se lze objednat na internetové adrese: Objednávka termínu na přepážky
Právní předpisy
Zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů.
Související právní předpisy
- vyhláška č. 154/2023 Sb., o registraci vozidel, ve znění pozdějších předpisů
- zákon č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, ve znění pozdějších předpisů
- zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů
- zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů
- zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech, ve znění pozdějších předpisů
Opravné prostředky
Lze se odvolat u správního orgánu, který napadené nepravomocné rozhodnutí vydal (odvolací lhůta činí 15 dnů ode dne oznámení rozhodnutí). V případě řízení ukončeného pravomocným rozhodnutím lze podat žádost o obnovu řízení u kteréhokoliv správního orgánu, který ve věci rozhodoval, a to do 3 měsíců ode dne, kdy se o důvodu obnovy řízení účastník řízení dozvěděl, nejpozději však do 3 let ode dne právní moci rozhodnutí. Obnovy řízení se nemůže domáhat ten, kdo mohl důvod obnovy uplatnit v odvolacím řízení. O obnově řízení rozhoduje správní orgán, který ve věci rozhodl v posledním stupni. Obnova řízení je možná pouze tehdy, pokud vyšly najevo nové důkazy nebo se provedené důkazy ukázaly nepravdivými, případně pokud bylo změněno nebo zrušeno podkladové rozhodnutí.
Správní trest
Lze uložit pokutu do 50 000 Kč za přestupek dle § 83 odst. 1 písm. a) zákona č. 56/2001 Sb., ve znění pozdějších předpisů nebo za správní delikt dle § 83a odst. 1 písm. b) zákona č. 56/2001 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
Formuláře
Formulář žádosti (vytisknout, prosím, oboustranně):