Odbor sociálních věcí
V rámci odboru sociálních věcí fungují dvě oddělení, a to oddělení sociálně-právní ochrany dětí a oddělení sociální práce a komunitního plánování.
Sociálně-právní ochranou dětí se rozumí zejména ochrana práva dítěte na příznivý vývoj a řádnou výchovu, ochrana oprávněných zájmů dítěte, včetně ochrany jeho jmění, působení směřující k obnovení narušených funkcí rodiny a zabezpečení náhradního rodinného prostředí pro dítě, které nemůže být trvale nebo dočasně vychováváno ve vlastní rodině. Předním hlediskem sociálně-právní ochrany je zájem a blaho dítěte, ochrana rodičovství a rodiny a vzájemné právo rodičů a dětí na rodičovskou výchovu a péči. Pracovníci oddělení sociálně-právní ochrany pomáhají rodičům při řešení výchovných, nebo jiných problémů souvisejících s péčí o dítě, poskytují nebo zprostředkovávají rodičům poradenství při výchově a vzdělávání dětí, osobám vhodným stát se osvojiteli nebo pěstouny poskytují poradenskou pomoc související s osvojením dítěte nebo jeho svěřením do pěstounské péče.
Oddělení sociální práce a komunitního plánování zabezpečuje sociální agendy, poskytuje sociálně-právní poradenství lidem, kteří se ocitli v tíživé sociální situaci, vykonává sociální šetření, depistážní činnost a další činnosti s tím spojené, zajišťuje výkon veřejného opatrovnictví, terénní práci se zaměřením na romskou menšinu, fungování klubů pro seniory na území města zřízenými SMO, zabývá se sociální prevencí a komunitním plánováním sociálních služeb.
Odbor sociálních věcí nezajišťuje výplatu dávek pomoci v hmotné nouzi. Tuto agendu zajišťuje Úřad práce ČR, referát hmotné nouze.
Kontakty odboru
Mgr. Helena Kozáková
Oddělení sociální práce a komunitního plánování
- spravuje a řídí činnost klubů pro seniory,
- v souladu s principy komunitního plánování zpracovává ve spolupráci s poskytovateli a uživateli sociálních služeb podklady, návrhy a zprávy pro stanovení:
- koncepce rozvoje a kvality sociálních služeb města,
- rozvoje sítě sociálních služeb na území města,
- návrhů projektů s možností financování ze Strukturálních fondů EU a jiných externích zdrojů ve spolupráci s odborem rozvoje města a strategického plánování.
Úkoly v přenesené působnosti:
- organizuje a poskytuje sociální pomoc,
- pověření zaměstnanci vykonávají funkci veřejného opatrovníka osobám s omezenou svéprávností a provádí sociální šetření u těchto osob,
- ustanovuje zvláštního příjemce pro výplatu dávek důchodového pojištění,
- vykonává sociální práci vůči osobám, které se nacházejí v nepříznivé sociální situaci, jsou ohroženy sociálním vyloučením anebo se v tomto stavu nachází; vede „Standardizovaný záznam sociálního pracovníka“, který je součástí Jednotného informačního systému včetně sociální kurately,
- poskytuje odborné sociální poradenství a zprostředkovává komunikaci mezi úřady či jinými organizacemi a osobami ohroženými sociálním vyloučením nebo těmi, kteří nejsou schopni tyto činnosti vykonat bez pomoci včetně sociální asistence,
- koordinuje poskytování sociálních služeb a činnosti vedoucí k řešení či usnadnění sociální situace,
- provádí depistáž a sociální šetření,
- zastupuje při uzavírání smlouvy o poskytnutí sociální služby osobu, která není schopna sama jednat a nemá zákonného zástupce,
- vydává doporučení k uzavření smlouvy v domech zvláštního určení,
- vykonává správu pohledávek vzniklých na dávkách hmotné nouze, které zůstávají ve správě magistrátu.
Oddělení sociálně-právní ochrany dětí
- zajišťuje a organizuje sociálně-právní ochranu dětem a rodinám s dětmi dle zvláštního právního předpisu,
- vykonává za magistrát funkci opatrovníka a poručníka k zastupování nezletilých dětí při soudních řízeních, činí neodkladné úkony v zájmu dítěte, podává soudu návrhy na opatření na ochranu dětí, případně jejich zrušení,
- sleduje dodržování práv dítěte umístěného mimo rodinu v zařízení a v rámci sanace spolupracuje s rodinou,
- sleduje nepříznivé vlivy působící na děti, činí opatření k omezování těchto nepříznivých vlivů,
- napomáhá při řešení krizových situací v rodinách a při řešení výchovných problémů nezletilých dětí (např. i zprostředkováním poradenství),
- vyhledává děti týrané, zneužívané a zanedbávané,
- spolupracuje s organizacemi, které se věnují dětem a mládeži ve městě, podporuje rozvoj volnočasových aktivit pro děti,
- provádí místní šetření, spolupracuje se školskými a zdravotnickými zařízeními, neziskovými organizacemi, Policii ČR, soudy a státními zastupitelstvími,
- podává oznámení o přestupku zákonného zástupce dítěte, který dítě nepřihlásí k povinné školní docházce nebo k povinnému předškolnímu vzdělávání,
- provádí výkon činností v procesu zprostředkování náhradní rodinné péče,
- provádí administrativní činnosti, poradenskou činnost a účastní se přestupkového řízení u mladistvých.
Na orgán sociálně-právní ochrany dětí se s žádostí o pomoc mohou obrátit:
- rodiče nezletilých dětí,
- nezletilé děti,
- občané, kteří chtějí upozornit na nedostatky v péči rodičů či jiných osob odpovědných za výchovu nezletilých dětí.
Pracovníci oddělení sociálně-právní ochrany dětí řeší nejčastěji tyto situace:
- zanedbávání péče o nezletilé dítě,
- zneužívání nebo týrání dítěte,
- opuštění dítěte,
- problémy související s péčí o dítě, zvláště mají-li dlouhodobé trvání nebo jsou takové intenzity, že jsou příčinou nepříznivého vývoje dítěte,
- obtížné situace rodičů nezletilých dětí /např. umístění rodiče s dětmi v azylovém domě, v režimu utajení apod./,
- problematika dětí narozených mimo manželství,
- problematika určení rodičovství a popření otcovství dítěte,
- úprava poměrů nezletilého dítěte,
- otázky týkající se péče a výživy nezletilých dětí v době před a po rozvodu manželství,
- svěření nezletilého dítěte do péče jiné fyzické osoby než rodiče,
- omezení, pozastavení, zbavení nebo přiznání rodičovské odpovědnosti,
- sledování výkonu ústavní výchovy a ochranné výchovy nezletilých dětí,
- sledování výkonu vazby a výkonu trestu u mladistvých,
- případy domácího násilí,
- pěstounství, poručenství, osvojení, péče jiné osoby než rodiče,
- výchovné problémy a projevy závadového chování,
- trestná činnost nezletilých dětí a mladistvých.
Terénní pracovník pro romskou menšinu
Na odboru sociálních věcí pracuje také terénní pracovník pro romskou menšinu. Působení terénního pracovníka směřuje k posílení sociálních kompetencí lidí tak, aby byli schopni využít získaného potenciálu a pomoci si sami. Jedná se nejen o pomoc rodinám, ale i jednotlivým osobám žijícím v lokalitách ohrožených sociálním vyloučením. Úzce spolupracuje se všemi sociálními pracovníky odboru a podle potřeby i se zaměstnanci ostatních odborů magistrátu, zejména pak se zaměstnanci odboru majetku při řešení bytové problematiky klientů. Kromě pracovníků města je v zájmu svých klientů v kontaktu se zástupci dalších organizací a institucí v Opavě, zejména se školami a školskými zařízeními, lékaři, zástupci nestátních neziskových organizací, úřadem práce, probační a mediační službou a dalšími.
Mezi konkrétní aktivity terénního pracovníka patří:
- pravidelná docházka do lokalit, kde žije romská komunita (návštěva domácnosti, přirozeného prostředí klienta),
- zjišťování problémů a obtíží, se kterými se lidé potýkají a navrhování možnosti jejich řešení,
- zdravotně – sociální prevence,
- pomoc obyvatelům romské komunity při jednání s úřady,
- vedení klientů k hospodárnému nakládání s příjmy, motivace k úhradě dluhů, závazků,
- pomoc při zlepšování nevyhovujících bytových podmínek,
- motivace ke vzdělání, zvyšování kvalifikace, docházce dětí do škol, pravidelné návštěvy dětských lékařů,
- motivace k aktivnímu hledání zaměstnání, ve spolupráci s Úřadem práce Opava pomoc při hledání zaměstnání,
- zprostředkování lepšího využívání volnočasových aktivit dětí a mládeže ve spolupráci s místními neziskovými organizacemi,
- zprostředkování odborné pomoci obyvatelům trpícím určitou formou závislosti (alkoholismus, drogy, atd.).
Významnou oblast činnosti terénního pracovníka tvoří poradenství a pomoc při řešení problémů souvisejících se ztrátou osobních dokladů a majetku, pomoc při sjednávání splátkových kalendářů, pomoc při řešení problémů s exekucemi či dluhy či pomoc se zprostředkováním právního poradenství.
Projekt byl realizován za finanční podpory Úřadu vlády České republiky.