Odbor právní a organizační
Odbor právní a organizační zajišťuje komplexní právní servis statutárnímu městu Opava, tzn. že město zastupuje v soudních sporech, poskytuje právní poradenství všem odborům města a vedení, dbá na právní čistotu smluvních vztahů města, atd. Kromě toho spadají pod tento odbor dvě samostatná pracoviště, která po organizačně-technické stránce zajišťují schůze rady a zasedání zastupitelstva města, a dále samostatné pracoviště pro úřední desku a registraci smluv. Exekuční oddělení, které je také součástí tohoto odboru, má v kompetenci komplexní zajištění vymáhání pohledávek, a to jak v přenesené, tak i v samostatné působnosti města.
Právníci odboru právního a organizačního nemohou poskytovat právní služby ani konzultovat konkrétní právní problémy, či poskytovat právní poradenství občanům města či jiným subjektům. Toto přísluší ze zákona pouze advokátům, případně i členům jiných profesních komor v oboru jejich činnosti.
Kontakty odboru
Mgr. Tomáš Kubný
Oddělení právní
- vykonává právní, poradenskou a konzultační činnost pro jednotlivé odbory magistrátu, městskou policii, městské části a pro vedení města,
- zpracovává stanoviska a právní rozbory pro odbory magistrátu, městskou policii, městské části a vedení města,
- zpracovává stanoviska k předkládaným návrhům smluv, kde smluvní stranou je město,
- zpracovává vzory smluv a podání pro typově označené případy,
- dle postupu stanoveného ve Směrnici pro přípravu, kontrolu a schválení smluv posuzuje po právní stránce správnost a bezchybnost předkládaných návrhů smluv, kde město vystupuje jako smluvní strana,
- zastupuje město v soudním řízení, v němž město vystupuje jako účastník řízení v jakémkoliv postavení,
- rozhoduje o podání návrhů na zahájení soudního řízení, soudní a správní žaloby, připojení se k trestnímu stíhání s nárokem na náhradu škody, a zajišťuje plnění povinností s tím souvisejících (placení soudních poplatků, záloh na provedení důkazů, náhrady nákladů řízení, záloh na náklady na provedení exekuce apod.),
- ve zvláštních případech navrhuje vedení města uzavření smlouvy o poskytování právních služeb s advokátní kanceláří či jiným externím právníkem,
- vyjadřuje se a zaujímá právní stanoviska k jednotlivým případům dle potřeb tajemníka magistrátu a vedení města,
- spravuje pohledávky města spočívající v právu na náklady řízení a dluhy města představující odměny externích subjektů za dohodnuté právní služby.
Samostatné pracoviště na odboru právním a organizačním
- zajišťuje a organizuje zasedání rady města a zastupitelstva města po organizačně-technické stránce,
- vypracovává zápisy z jednání schůze rady města včetně přehledu přijatých usnesení, na základě žádostí připravuje výpisy usnesení rady města a zastupitelstva města
- zajišťuje archivaci materiálů ze schůzí rady města a zasedání zastupitelstva města,
- zabezpečuje obsluhu hlasovacího zařízení při jednání zastupitelstva města, zpracovává výsledky hlasování,
- vede evidenci o účasti členů zastupitelstva města na jednotlivých zasedáních zastupitelstva města, evidenci o účasti zveřejňuje na webových stránkách statutárního města,
- vypracovává seznam členů zastupitelstva města a členů rady města, zpracovává a vede přehledy o klubech členů zastupitelstva města,
- vede evidenci právních předpisů statutárního města Opavy (obecně závazné vyhlášky, nařízení),
- ve spolupráci s primátorem města, jeho náměstky a tajemníkem magistrátu zabezpečuje a připravuje volby přísedících u Okresního soudu v Opavě
- na webových stránkách zveřejňuje harmonogram zasedání zastupitelstva, pozvánky s programem zasedání zastupitelstva, přehledy usnesení z jednání rady a ze zasedání zastupitelstva,
- zajišťuje vyhotovení tabla členů zastupitelstva města, rady města, tajemníka a vedoucích odborů magistrátu,
- zabezpečuje zveřejňování písemností na základě platných právních předpisů na úřední desce magistrátu i způsobem umožňující dálkový přístup,
- zabezpečuje přípravu vyhotovených smluv k podpisu primátorovi, vede jejich evidenci a provádí archivaci
- zajišťuje uveřejňování smluv uzavíraných městem, s výjimkou smluv uzavíraných za město jeho městskými částmi a případů, kdy povinnost smlouvu uveřejnit má jiná osoba, podle zvláštního zákona.
Oddělení exekuční
-
vede kompletní evidenci vymáhaných pohledávek,
- je správcem nákladů vzniklých při vymáhání pohledávek,
- vymáhá pohledávky města vzniklé při výkonu samostatné působnosti včetně neuhrazených nároků na náhradu škody,
- zajišťuje provoz samostatných dílčích pokladen v souvislosti s vymáháním pohledávek,
- rozhoduje o podání a podává u soudů žaloby na plnění a na vyklizení bytů a nebytových prostor, jakož i jiné žaloby, jimiž jsou uplatňována práva města, a zajišťuje plnění povinností s tím souvisejících (placení soudních poplatků, záloh na provedení důkazů, náhrady nákladů řízení, záloh na náklady na provedení exekuce apod.),
- účastní se jménem města na výkonech rozhodnutí vyklizením bytů a nebytových prostor prováděných soudem nebo soudním exekutorem. Zajišťuje materiální a technické podmínky pro řádný průběh vyklizení, účastní se při sepisování a zabavování movitých věcí, zodpovídá za zabavené věci v obecním skladu, spolupracuje se soudem a exekutorem při dražbách ve skladu zajišťuje konečnou likvidaci uskladněných věcí;
- zpracovává a předkládá správcům doporučení k odpisu pohledávek,
- koordinuje proces spojený s přihlášením pohledávek do insolvenčního řízení, do dědického řízení či nařízené dražby.