Odbor finanční a rozpočtový
Odbor finanční a rozpočtový zastřešuje veškeré finanční toky směrem z magistrátu i do magistrátu. Stará se o veškeré účetnictví, připravuje rozpočet města, provádí správu místních poplatků.
Kontakty odboru
Ing. Lenka Grigarová
Vedoucí odboru
Telefon: 553756343
Budova: Horní náměstí 67
Patro: 1. patro
Kancelář: kancelář č. 3
Oddělení rozpočtu a ekonomických agend
- sestavuje návrh rozpočtu, včetně zpracování zásad, koordinuje formy a způsob projednávání rozpočtu s jednotlivými vedoucími odborů a vedením města,
- zabezpečuje hospodaření podle rozpočtu a kontroluje čerpání rozpočtu v rozsahu odpovídajícím činnostem města, provádí rozpis schváleného rozpočtu, realizuje schválená rozpočtová opatření a změny rozpisu rozpočtu včetně přípravy pro jejich projednávání v orgánech města,
- komplexně vyhodnocuje rozpočet pro závěrečný účet, včetně přípravy a výsledné podoby slovních komentářů, zabezpečuje dodání materiálů do závěrečného účtu od obchodních organizací, založených městem,
- provádí finanční vypořádání,
- všechny činnosti uvedené v předchozích bodech realizuje i pro městské části,
- sleduje peněžní fondy v souladu se schválenými rozpočtovými opatřeními,
- zpracovává podklady pro přijetí úvěrů včetně přípravy výběrového řízení, podmínek a parametrů smluv, následně zajišťuje přípravu smluv se zástupci bank,
- vyhodnocuje informativní a monitorující ukazatele pro monitoring hospodaření obcí a splnění podmínek zvláštního zákona,
- prověřuje účetní výkazy příspěvkových organizací a zajišťuje jejich sumarizaci,
- zpracovává finanční analýzy,
- řídí peněžní toky a provádí zhodnocování dočasně volných finančních prostředků,
- zabezpečuje styk s peněžními ústavy,
- připravuje komplexní materiály pro schválení rozpočtu a účetních uzávěrek příspěvkových organizací,
- plní funkci správce rozpočtu v rámci řídící kontroly,
- připravuje podklady a jedná s případnými kontrolními orgány v souvislosti s hospodařením města,
- zabezpečuje přezkum hospodaření.
Oddělení účetnictví
- shromažďuje, třídí, eviduje a dokumentuje údaje o celkovém hospodaření SMO,
- poskytuje informace o finanční situaci, hospodářském výsledku za určité časové období,
- o hmotném a nehmotném majetku, o plnění finančních závazků vůči dodavatelům a ostatním věřitelům, o plnění finančních pohledávek vůči poplatníkům a ostatním dlužníkům, o finančních operacích s peněžními ústavy, o závazcích vůči finanční správě a jiným státním orgánům a jejich plnění, o pokladních operacích,
- zajišťuje účtování o skutečnostech na základě předložených podkladů,
- plní funkci hlavního účetního v rámci řídící kontroly,
- zajišťuje měsíční zpracování výkazu o čerpání rozpočtu, čtvrtletně výkazu aktiv a pasiv i výkazu zisku a ztráty,
- zajišťuje zpracování dat a daňového přiznání k dani z přidané hodnoty za SMO,
- zajišťuje organizační přípravu a sestavení účetní závěrky SMO,
- zajišťuje platební styk na bankovních účtech zřízených SMO a prostřednictvím České pošty, s. p. se zpracováním poštovních poukázek,
- zajišťuje vedení evidence a vyhotovování šeků na výběr hotovosti v peněžních ústavech,
- zajišťuje vedení operativní evidence pohledávek a závazků města dle směrnice odboru,
- zajišťuje vedení podrobné operativní evidence dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku města ve správě městských částí, jednotek sboru dobrovolných hasičů a dohled nad touto evidencí vedenou ostatními správci,
- zajišťuje vyhotovování odběratelských faktur na základě požadavků odborů a městských částí,
- zajišťuje spolupráci s dílčími inventarizačními komisemi při dohledání inventarizačních rozdílů,
- zajišťuje vedení účetní spisovny,
- zajišťuje vedení operativní evidence přísně zúčtovatelných tiskopisů mimo pokutových bloků,
- zpracovává údaje pro pomocný analytický přehled,
- zpracovává údaje pro kontrolní hlášení.
Oddělení daní a poplatků, pokladní služby
- zajišťuje komplexní činnosti, související s provozem hlavní pokladny a dílčích pokladen,
- zajišťuje správu místních poplatků za komunální odpad a za psy,
- zajišťuje agendu veřejných sbírek včetně dozoru,
- předkládá návrhy obecně závazných vyhlášek,
- vyměřuje a spravuje vyměřené odvody za porušení rozpočtové kázně.
Specialista v oblasti daní a správy pohledávek
- koordinuje výkon správy daně z přidané hodnoty a daně z příjmů právnických osob včetně jednotlivých fází daňového řízení, provádí průběžné a následné finanční kontroly v oblasti daně z přidané hodnoty,
- provádí analýzu všech platných a účinných předpisů v oblasti správy daně z přidané hodnoty a daně z příjmů právnických osob,
- organizuje metodickou pomoc při správě daně z přidané hodnoty včetně proškolování zaměstnanců,
- sestavuje daňová přiznání k dani z přidané hodnoty a dani z příjmů právnických osob, komunikuje s daňovou správou a daňovým poradcem,
- spolupracuje při cenové tvorbě ve vazbě na daň z přidané hodnoty a účetnictví,
- podílí se na systému organizace a řízení při vytváření předpisu pohledávek zejména ve vztahu k dani z přidané hodnoty a dani z příjmů právnických osob za město, provádí následnou kontrolu správnosti vytvořených předpisů pohledávek,
- koordinuje a metodicky řídí provádění vzájemných zápočtů pohledávek a závazků,
- spolupracuje při návrzích na odepisování pohledávek, podílí se na metodickém usměrňování této oblasti,
- provádí rozbory a přehledy pohledávek v požadovaném členění za město (banky, auditoři, vedení města, statistika apod.),
- komplexně zajišťuje činnosti spojené s veřejnou podporou včetně zadávání informací do Registru veřejných podpor.
Asistentka odboru
- Administrativa
- Zpracování dotačních a grantových smluv
Životní situace, které řeší tento odbor
Daň z nemovitosti
Město určuje obecně závaznou vyhláškou výši daně z nemovitosti v souvislosti s koeficienty stanovenými státem v zákoně o dani z nemovitosti, správcem daně je Finanční úřad Opava, který rozesílá poplatníkům složenku s uvedením výše daně z nemovitosti.